До списку статей
Politics2018-10-13

Міжнародна GR-Конференція в Брюсселі (Бельгія) за підтримки “SIC-Group”

Міжнародна GR-Конференція в Брюсселі (Бельгія) за підтримки “SIC-Group”
12 жовтня в Брюсселі відбулася Міжнародна GR-Конференція. Захід, організований Українською асоціацією професіоналів у сфері GR та лобізму за підтримки “SIC-Group”, зібрав фахівців з Government Relations з України та країн Східного партнерства, провідних експертів галузі з Європейського Союзу, депутатів Європарламенту, представників провідних світових та європейських компаній, науковців, юристів та медіа.

Сила впливу на владу: GR у міжнародному вимірі

Конференція розпочалася з панельної дискусії «Сила впливу на владу: GR у міжнародному вимірі». Першою спікеркою виступила Катерина Одарченко, президент Української асоціації професіоналів у сфері GR та лобізму. Вона наголосила: «Сьогодні Європа переживає складний час. Численні нові виклики, конфлікти та суперечності, звісно, не ставлять європейське співтовариство в патову ситуацію, але дають мотиви для пошуку нових рішень, нових шляхів, мотивують до більш потужної та злагодженої роботи з усіма стейкхолдерами. По суті, закликають нас усіх до встановлення нового діалогу». Пані Одарченко зазначила, що публічна адвокація та лобізм є цивілізованими формами такого діалогу в сучасному світі, невід'ємними складовими політичного процесу та взаємодії суспільства, бізнесу й влади. Успіх реформ у пострадянських країнах значною мірою залежить від ефективності структур публічної адвокації та їхньої затребуваності суспільством.
Джон Франк, віцепрезидент з питань GR Європейського відділення концерну «Microsoft», наголосив на важливості вміння слухати та здатності до емпатії для успішного GR-спеціаліста. Він підкреслив: «Представники бізнесу мають усвідомити, що їхнє сприйняття реальності суттєво відрізняється від бачення уряду. Завдання GR-фахівця полягає у зведенні цих різних розумінь до спільного знаменника та демонстрації справжньої картини світу. Україна зараз перебуває у дуже сприятливій ситуації».
Співзасновник Німецької партії зелених, колишній депутат Європарламенту Франк Швальба Хот, чітко окреслив конкурентну перевагу України та інших пострадянських країн у реалізації демократичних реформ. Він зазначив: «Ви маєте стільки моделей для вибору: Європейська, США, Франції тощо. Ви можете проаналізувати помилки кожної та впровадити успішну у себе. Україні потрібно змінити культурне бачення вашої спільноти».

Адвокація сьогодні: як перетворити слова на діло

Наступна панельна дискусія була присвячена темі «Адвокація сьогодні: як перетворити слова на діло». Основною темою обговорення стала взаємодія інститутів публічної адвокації та ЗМІ, а також роль медіа у відображенні суспільних проблем та побудові діалогу між суспільством, владою та бізнесом.
Артем Марчевський (генеральний продюсер телеканалу «112 Україна») та Валій Голованов (генеральний продюсер телеканалу «NewsOne»), аналізуючи рішення Верховної Ради України щодо санкцій проти цих ЗМІ, зазначили: «Дії українського парламенту є елементами боротьби у виборчій кампанії. Тривожна тенденція полягає у спробах маніпулювання громадською думкою та встановлення контролю над ЗМІ з метою збереження наявної влади, створення перешкод для справді демократичного вибору». Щодо перспектив українсько-європейської комунікації у сфері Government Relations, спікери наголосили на необхідності оновлення структур та потоків інформаційного обміну між Україною та ЄС. Артем Марчевський підсумував: «Наша комунікація з європейськими партнерами та структурами має стати постійною і не пов'язаною з будь-якими надзвичайними подіями».

Інструменти та тактики, що створюють ефективну стратегію Government Relations

Найбільш насиченою та цікавою для українських учасників стала третя панельна дискусія «Інструменти та тактики, що створюють ефективну стратегію Government Relations». Відкриваючи її, Джеремі Роллісон, відповідальний за зв'язки з урядом у “Microsoft” (ЄС), підкреслив: «Сучасна сфера GR дедалі більше залежить від технологій. Вони займають все більше місця та набувають значної ваги. З одного боку, технології прискорюють процеси, з іншого – спрощують. “Microsoft” сприяє їхньому розвитку, орієнтуючись на право та підтримуючи розвиток як національних, так і міжнародних правових систем».
Пан Роллісон окремо акцентував на тому, що сучасні технології, такі як нейромаркетинг та BigData, значно спростили дослідницькі процедури у сфері GR та лобізму. Створення відповідного програмного забезпечення на основі цих методів дозволяє легко прогнозувати реакцію цільової аудиторії або виборця на меседжі, розраховувати потенційні збитки та прибутки адвокаційної кампанії, її сильні та слабкі сторони. Нейромаркетинг надає нові можливості для бізнесу, дозволяючи виявляти соціальні та поведінкові патерни, встановлювати структури та виділяти цільові аудиторії для своєї діяльності.
Іоана Супрантанеу, співкерівниця “CityBank” з питань GR в ЄС, підкреслила: «Банки дуже винахідливі та креативні у використанні технологій. Однак законодавство накладає обмеження на їхнє застосування в бізнесі. Для цього ведеться лобістська робота, спрямована на розширення доступу банків до різної інформації. Політична ситуація суттєво впливає на ведення GR у кожній країні, тому необхідно орієнтуватися на менталітет та культуру конкретної держави, адаптуватися до середовища діалогу. Постійне розширення особистого та корпоративного досвіду є вкрай важливим».
Олексій Мусатов, член Міжнародної академії наук МАНЕБ та провідний експерт e-Gov IWG ODC, зазначив, що законотворчий механізм в Україні передбачає численні процедури GR-комунікацій, проте вони залишаються неефективними. Причина полягає в тому, що чиновники намагаються працювати «на балансі»: з одного боку, не порушувати антимонопольне законодавство, а з іншого – задовольняти інтереси «груп впливу». Щодо невикористання чиновниками інформації від бізнесу, він вказав на дві основні причини: нерелевантність інформації на думку чиновників та існування власної специфічної мови, яка відрізняється від мови звичайних людей та бізнесу.

Роль лобізму у світі: приклади успішних кейсів

У четвертій панельній дискусії GR-Конференції «Роль лобізму у світі: приклади успішних кейсів» європейські фахівці поділилися конкретними прикладами успішної реалізації лобістських та адвокаційних проєктів у Європі.
Теодора Марінске, керівниця з питань громадських справ Європейської туристичної комісії, поділилася практичним досвідом європейських фахівців у реалізації лобістських проєктів в ЄС, зокрема, щодо розробки Європейського Маніфесту Туризму для Зростання та Вакансій. У роботі над цим проєктом об'єдналися представники 10 великих європейських туроператорів. Пані Марінске наголосила на важливості опрацювання структури проєкту, щоб кожен учасник мав чітко визначену роль.
Костас Россоглоу, керівник політики ЄС у “Yelp”, розповів про досвід створення спеціальної платформи для збору відгуків споживачів про роботу ресторанів, клубів та кінотеатрів у різних містах світу. Він зазначив, що хоча така платформа не є державним проєктом, її ефективна робота значно полегшує реалізацію урядових програм, роблячи їх більш зрозумілими для громадськості.
Сільві Попа, помічник директора з питань державних відносин та державної політики (Європа в «Celgene»), присвятив свій виступ проблемам адвокації у сфері охорони здоров'я. Ця тема була особливо актуальною для української делегації через медичну реформу в Україні. Проєкти «Celgene» спрямовані на підвищення доступності нових методів лікування на національному рівні. Спікер наголосив, що для адвокації в медицині ключовим є питання доступу глобальних компаній на ринок та врегулювання їхніх відносин з місцевими лікувальними закладами. Для вирішення цих проблем критично важливими є комунікація та врахування культурних особливостей кожного регіону, а також менталітету його мешканців.
Робота Міжнародної GR-Конференції завершилася дружньою вечерею та неформальним спілкуванням її учасників.